keskiviikko 4. helmikuuta 2015

Terveellinen ja normaali elämä

Heippa! Tänään aattelin jubailla liikunnasta, ruuasta ja terveellisestä elämäntavasta.

Liikunta

Olen aina ollut meno päällä sieltä vuoden ikäisestä taaperosta asti, jolloin opin kävelemään. Liikuntaan on meidän perheessä aina kannustettu ja sanottu, että saa valita minkä lajin haluaa. Ala-asteella ja pienempänäkin kävimme aina isän kanssa uimassa Valkeakosken uimahallissa ja kesäisin paikallisella uimarannalla oli parasta viettää kesäpäivä. Pohjoisesta kotoisin olevat vanhempani ovat rohkaisseet laittamaan ne monien inhoamat monot ja sukset jalkaan ja yllättäen hämäläinen tyttö tykästyi hiihtämiseen ja kyllä - pidin siitä kaikkien inhoamasta kouluhiihdosta. No kaikenlaisia lajeja on tullut kokeiltua aerobicistä sulkapalloon ja lasketteluun, mutta mitään ei 2 vuotta enempää tullut harrastettua, paitsi laskettelu on jäänyt menoon mukaan. Yläasteella liikunta oli vähän niin ja näin ja en tykännyt koululiikunnasta, koska en ollut paras ja kaikki- siis ihan KAIKKI piti mitata. Juuri murrosiän läpikäynyt kroppa ei oikein toimi samalla tavalla kuin se 10 vuotias vikkelä ala-asteelainen - ja kyllä ihan suoraan sanottuna vitutti eikä ollut liikunnasta iloa. Yläasteen lopussa aloitin juoksun epäsäännöllisen säännöllisesti.
(Kuva weheartit.com)
Lukiossa ensimmäinen luokka meni liikunnan kanssa mukavasti, mutta kipinää mihinkään ei ollut syttynyt, paitsi se hiihto oli mukavaa sekä laskettelu ja juokseminen välillä. Lukion toisella tapahtui jotain.. BOOM ja sali tuli elämääni ja aika rytinällä tulikin ja siellä käytiin 4 kertaa vähintään viikossa. Eihän sitä osannut salitreenata sillä tavalla kuin pitäisi ja olihan se välillä vähän heiluttelua. Ruokavalio oli myös ihan pyllyllään, joten ei ihme, ettei suuria muutoksia tullut. Abivuosi meni samaa rataa kuin edellinen vuosi, mutta välivuosi meni ihan läskiksi - ei kirjaimellisesti onneksi (ainakaan paljoa). Elämä ei oikein mennyt sulavasti ja Helsingistä oli vaikea löytää kohtuuhintaista salia eikä ollut YHTÄÄN kiinnostusta, paitsi juoksemiseen ja kävelyyn. No ylläripylläri sitten juostiin polvi rikki. Välivuonna kävin ehkä hmm.. 30 kertaa salilla, huhhuh. :-D Toisaalta tein myös kotitreenejä, mutta lähinnä ei tullut lenkkejä lukuunottamatta muuta tehtyä. 
(Kuva weheartit.com)
Nyt päästään siihen parhaaseen kohtaan eli tähän vuoteen kun aloitin yliopiston ja elämästä tuli säännöllistä. Alkuun etsin salia Vaasasta kissojen ja koirien kanssa, koska yliopistolla ei ole omaa salia, joka on mielestäny kummallista, kun kuitenkin suhteellisen iso yliopisto täällä on. Ensimmäinen sali ei ollut hyvä - kävin pari kuukautta ja alkoi sairastelut. Sitten löysin nykyisen salini eli Wasamoven ja oikeastaan syy, miksi sinne menin oli Crossfit. Tässä kuukauden aikana olen käynyt On ramp- kurssin ja olen ihan koukussa ja aijon jatkaa todellakin crossfittiä. Samalla käyn hyvin säännöllisesti salilla, yleensä crossfit mukaan lukien 5-6, joskus joka päivä, jolloin yhtenä teen vain ihan kevyen palauttelutreenin. Olen hyvin iloinen tästä liikunnasta elämässäni ja en voisi kuvitellakaan enää luopuvani siitä. Mieli ja kroppa pysyy virkeänä, on hyvä olo ja totta kai ne ulkonäölliset muutokset ovat mukavia. Silti parasta on se fiilis. Liikunta on nykyään yksi tärkeimmistä ja rytmitän elämääni sen mukaan. Ei siis tuijoteta peiliä tai vaakaa, vaan kuunnellaan sitä omaa kroppaa. Itsellä meni tähän monta monta vuotta, mutta nyt aletaan olla sillä kultaisella keskitiellä. 

Ruoka

Se on valitettava tosiasia, että olet mitä syöt. Jos syö pelkkää einestä ja sokerihöttöä niin ei ihme, että paino saattaa nousta ja olo on tukkoinen ja kipeä. Kaikki sanovat, että kropa ulkonäkö lähtee keittiöstä niin onhan se totta. Mielestäni melkein kaikkiin ulkoisiin asioihin kuten hiukset, kynnet, iho jne. vaikuttaa ruokavalio ja tiestysti siihen mielialaan. 

(Kuva weheartit.com)
Itse en ole niitä ihmisiä, jotka käyttävät lisäravinteita tai boostereita. En ole tähänkään mennessä tarvinnut ja uskon, että herkkä vatsani ei niistä pidä kuten ei pidä rahkastakaan. Ruokavalioni on ollut ennen jotain ihan kauheaa hyi, siis hesen hamppari jopa kerran viikkoon ja sitten ei muuta ruokaa, paitsi karkkia. Todella terveellistä ja en ihmettele miten olinkin niin kipeä usein. Nykyään mennään ihan perus terveellisellä kauralla, mutta en syö maitotuotteita tai koitan vältellä niitä, koska vatsa ei tykkää. En syö kauheasti kananmunaa enkä myöskään paljoa viljoja, paitsi kaurapuuroa ja jotain siemennäkkäriä sekä jos koulussa on riisiäpastaaperunaa niin otan, mutta vähän. Ja voi ei - meidän yliopistolle on nyt tullut parempaa leipää ja Oivariinia(!!!), joten leipää on kyllä mennyt ehkä pala päivässä hmm 3 kertaa viikossa. Enkä syö kanaa enkä perus punaista lihaa - eettiset ja terveydelliset syyt, mutta olen alkanut syömään Luomu jauhelihaa. Tällä liikuntamäärällä proteiinia on pakko saada paljon ja se on ollut vähän hintsua jos syö vain kalaa ja kasviksia ja asuu kaukana Stockmannista ja on opiskelija. 
(Kuva weheartit.com)
Melkein kaikissa blogeissa on ollut joku sokeriton tai vastaava tammikuu ja itsekin pidin sellaisen yhtä kakkupalaa lukuunottamatta. Tuloksia? Entinen karkkihirmu ei enää kaipaa karkkeja tai suklaata. Raakasuklaata olen syönyt vähän, mutta en normaalia. Viikonloppunakin menin karkkihyllylle, että nyt saa ostaa mitä haluaa -> en ostanut mitään ja olin ihan luukku auki. Mutta myönnetään - kuivattu kookos on herkkua, jota sallin itselleni viikoillakin! 
(Kuva weheartit.com)
Elikkä meikkiksen peruspäivä menee niin, että:
Aamupala: Toivottavasti jotain.. puuroa/näkkäri/hedelmä + iso lasi vettä
Välipala: Jos alkaa klo 8 niin saatan 10 aikaan syödä banaanin. Harvoin tämä.
Lounas: Koulussa-  oikeastaan poikkeuksetta kasvisruoka/ välillä salaatti/ hyvä kalaruoka
Välipala: Yleensä alpron soijajugurttia ja banaania ja mysliä
Päivällinen/illallinen: No mitä sattuu, jotain proteiinia eli luomu jauhelihaa/kalaa ja salaattia sekä jotain hiilaria kuten couscous/ täysjyvä pasta - koska yleensä treenin jälkeen.

Joo myönnetään, että noita viljoja tulee enemmän ku ajattelinkaan, mutta ei ihan hirveästi silti! Perusruokavalio ihan siis - opiskelijaystävällinenkin. :-)

Terveellinen elämä aka Healthy lifestyle

Olen onnellinen, että omistan jalat joilla juosta ja kädet joilla vetää leukoja tai punnertaa. Terveellinen elämä sisältää mielestäni terveellisen suhtautumisen liikuntaan ja tarpeeksi ruokaa. On myös muuístettava olla itselleen armollinen. Aina ei vaan jaksa mennä sinne salille tai lenkille. Terveelliseen elämään kuuluu mielestäni terve suhtautuminen elämään yleensäkin. Pään on oltava hommassa mukana, tai tulee ongelmia esimerkiksi väsähtäminen tai burn out. On tehtävä sitä mistä tykkää ja jos sellaista liikuntaa ei ole vielä tullut  - ei hätää. Se voi olla iha  nurkan takana. Kannattaa rohkeasti vain kokeilla uudenlaisia lajeja ja haastaa kehoaan. Kannattaa myös pohtia näitä perusasioita: menenkö mielummin jalan vai valitsenko bussin. Kävelenkö portaat vai menenkö hissillä. Ihan pienet asiatkin vaikuttavat todella paljon! Ja on ihan ok mennä sillä hissilläkin välillä tai jalkatreenin jälkeen. ;-D 
(Kuva weheartit.com)

Vielä mainitakseni tästä vellovasta fitness-buumista. En pidä, sillä se saattaa johtaa joillakin ihmisillä esimerkiksi ortoreksiaan ja mielestäni on vaikea erottaa sellaiset perus terveelliset asiat niistä övereimmiksi vedetyistä. Kukin tavallaan tietysti.

Pitää myös muistaa, että nämä ovat vain minun mielipiteitäni asiaan enkä tuomitse ihmisä, jotka eivät liiku ja syövät mitä sattuu. Ei se ole minulta pois eikä vaikuta minuun. Kaikki saavat tehdä miten haluavat ja ajatella miten haluavat. :-)

Ja ps. Hyvä artikkeli aiheeseen liittyen täältä.

Ensi kertaan!
Terkuin Laura

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti